Orígenes, evolución y desafíos actuales de la docencia publicitaria en España
Publication date
2000Alternative title
Origins, evolution and challenges of advertising education in Spain
ISSN
0214-0039
Abstract
Este trabajo el primer intento de establecer el marco histórico general de la docencia publicitaria en España. Su objetivo es triple: delimitar las grandes etapas en su desarrollo, situar los orígenes de la enseñanza reglada y analizar los cambios históricos en la concepción de los planes de estudio. Arranca con los primeros cursos de Pedro Prat Gaballí (1915-17), apunta las transformaciones en la profesión publicitaria durante los años cincuenta, y desemboca con rapidez en el nacimiento de la Escuela Oficial de Publicidad (1964). Prosigue después con el tránsito a la Universidad (1971-77) y avanza hasta revolución de los años noventa.
The work represents the first approach to the development of advertising education in Spain. It has three goals: to point out the main stages of development, to discover the origins of educaction on advertising, and to analyze the historical changes in the curricula. It studies the first lectures of the pioneer Pedro Prat Gaballi (1915-1917), the transformation of the advertising profession during the 1950s and the birth of the Official School of Advertising (1964). After that, the work analyzes the inclusion of advertising education in Spanish universities and the revolution that undergraduate and graduate education on advertising are experiencing from the 1900s.
Document Type
Article
Document version
Published version
Language
Castellano
Subject (CDU)
37 - Education
378 - Higher education. Universities. Academic study
65 - Communication and transport industries. Accountancy. Business management. Public relations
9 - geography. Biography. History
Keywords
Publicitat
Educació
Història -- Espanya
Professors
Publicidad
Educación
Historia -- España
Publicity
Education
History -- Spain
Pages
46
Publisher
Universidad de Navarra
Collection
13; 2
Is part of
Comunicación y Sociedad
Citation
Méndiz Noguero, Alfonso. Orígenes, evolución y desafíos actuales de la docencia publicitaria en España. Comunicación y Sociedad, 2000, 13(2), p. 181-225. Disponible en: <https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/36388/31482>. Fecha de acceso: 6 abr. 2021.
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- Comunicació [106]
Rights
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