Contractualism in the ARMY fandom: a legion prepared and mobilised at BTS’s service
Publication date
2024Alternative title
Contractualismo en el fandom ARMY: una legión preparada y movilizada al servicio de BTS
ISSN
1139-1979
Abstract
Although the phenomenon of fandom had its origins in the 19th century, in recent years, it has undergone significant evolution, becoming a fundamental component of the expansion and proliferation of transmedia universes. Currently, one of the largest and most globalised fan communities is ARMY, the fandom of the K-pop group BTS. The purpose of this manuscript is to reflect on the distinctive elements that characterise the ARMY community, understand its unique relationship with BTS in relation to contractualist theories, and analyse the peculiarities of its content production. Through a questionnaire-type survey directed at BTS followers, with the participation of 275 people in English and 128 in Spanish, quantitative information was collected. The goal was to extrapolate, through structured procedures, certain aspects of the behaviour of BTS fans. The results obtained allow for establishing the points of connection between the band and its fandom, understanding the importance of narrative as a driver of fan loyalty, evaluating the predominant influence of YouTube compared to other content consumption channels, and finally extrapolating these characteristics as a model that stimulates fan communities through fundamental elements of contractualism.
Aunque el fenómeno del fandom tuvo sus inicios en el siglo XIX, en los últimos años ha experimentado una evolución significativa, convirtiéndose en un componente fundamental para la expansión y proliferación de universos transmedia. En la actualidad, una de las comunidades de seguidores más extensas y globalizadas es ARMY, el fandom del grupo de música k-pop BTS. El propósito de este manuscrito es reflexionar sobre los elementos distintivos que caracterizan a la comunidad ARMY, comprender su singular relación con BTS en relación con las teorías contractualistas y analizar las peculiaridades de su producción de contenidos. A través de una encuesta tipo cuestionario dirigida a los seguidores de BTS, con la participación de 275 personas en inglés y 128 en español, se recogió información cuantitativa. El objetivo era extrapolar, mediante procedimientos estructurados, determinados aspectos del comportamiento de los fans de BTS. Los resultados obtenidos permiten establecer los puntos de conexión entre la banda y su fandom, comprender la importancia de la narrativa como motor de fidelización de los fans, evaluar la influencia predominante de YouTube frente a otros canales de consumo de contenidos y, finalmente, extrapolar estas características como un modelo que estimula las comunidades de fans a través de elementos fundamentales del contractualismo.
Document Type
Article
Document version
Published version
Language
English
Subject (CDU)
316 - Sociology
Keywords
ARMY
BTS
K-pop
Fandom
Contractualism
ARMY
BTS
K-pop
Fandom
Contractualismo
Pages
19
Publisher
Editorial Universidad de Sevilla
Collection
64
Is part of
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación
Citation
Diaz Ardiaca, Lara; Freire-Sánchez, Alfonso; Vidal-Mestre, Montserrat. Contractualism in the ARMY fandom: a legion prepared and mobilised at BTS’s service. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 2024, 64, p. 136-154. Disponible en: <https://revistascientificas.us.es/index.php/Ambitos/article/view/24959>. Fecha de acceso: 4 jul. 2024. DOI: 10.12795/Ambitos.2024.i64.08
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- Comunicació [106]
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