Pizarra digital interactiva en el aula: uso y valoraciones sobre el aprendizaje
Author
Domingo-Coscollola, Maria
Publication date
2011Alternative title
Interactive whiteboard in the classroom: use and evaluation of learning
ISSN
1578-7001
Abstract
Se presenta una investigación sobre la incorporación
progresiva de la Pizarra Digital Interactiva
(PDI) en aulas de 20 centros educativos de España. El
profesorado partici-pante experimenta el uso de la PDI
Promethean en sus aulas durante los cursos escolares
del 2008 al 2010. La experimentación se orienta mediante
dos congresos y dos seminarios formativos y de
seguimiento presenciales, que se complementan con
información on-line. Se aportan los usos de la PDI más
habituales y, especialmente, valoraciones del aprendizaje
(en el aula) con el apoyo de la PDI: usos didácticos,
ventajas, inconvenientes, rendimiento académico y
competencias trabajadas.
This paper presents an empirical study on the
progressive introduction of interactive whiteboard (IWB)
in classrooms of 20 schools in Spain. The participant
teachers experimented with the use of Promethean
IWB in their classrooms during academic years 2008 to
2010. The process of experimentation was backed up
with 2 conferences and 2 work-shops for training and
feed-back, and complemented with online information.
We present some of the most common IWB uses
and especially the evaluation re-sults of IWB learning
outcomes (in the classroom), with regard to IWB didactic
uses, advantages, disadvantages, students’ academic
performance and competencies aimed at.
Document Type
Article
Document version
Accepted version
Language
Spanish
Subject (CDU)
37 - Education
371 - Education and teaching organization and management
Keywords
Investigació
Investigación
Research
Pissarres digitals interactives
Pizarras interactivas
Interactive whiteboards
Ensenyament--Innovacions
Educational innovations
Innovaciones educativas
Pages
18
Publisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra
Collection
20;
Is part of
ESE. Estudios sobre educación
Citation
Domingo-Coscollola, María. «Pizarra digital interactiva en el aula: uso y valoraciones sobre el aprendizaje». ESE. Estudios sobre educación, 2011, vol. 20, p. 99-116. Disponible en: <http://dadun.unav.edu/handle/10171/18345>. Fecha de acceso: 10 jul. 2019.
This item appears in the following Collection(s)
- Educació [107]
Rights
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
The following license files are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/