La cultura DIY en educación primaria. Aprendizaje transdisciplinar, colaborativo y compartido en DIYLabHub
Author
Domingo-Coscollola, Maria
Onsès, Judit
JUANA MARIA, SANCHO-GIL
Publication date
2018-06-25Alternative title
DIY culture in primary school. Transdisciplinar and collaborative learning shared in DIYLabHub
ISSN
0212-4068
Abstract
Este artículo da cuenta del proyecto europeo DIYLab y de su implementación en una escuela
de educación primaria de España. El proyecto se desarrolló en centros de educación primaria,
secundaria y superior de España, Finlandia y Chequia. El foco era incorporar, en las instituciones
implicadas, modalidades de aprender relacionadas con la cultura Do it Yourself (DIY).
Siguiendo una metodología basada en los principios de la investigación-acción colaborativa,
organizamos grupos de discusión con familias, profesorado y alumnado. También, definimos
su implementación partiendo de las características de cada centro y de las acciones formativas
en el profesorado. Durante la formación, se planteó que los estudiantes realizaran de forma
colaborativa una producción audiovisual sobre sus aprendizajes y los procesos que los habían
propiciado. A su vez, se decidió en qué proyecto de indagación del centro se implementaría
DIYLab para desarrollar características de la cultura DIY tales como la creatividad, la colaboración,
la autorregulación, la autoría, la compartición y el uso de tecnologías. Simultáneamente,
proporcionamos la plataforma abierta DIYLabHub creada para este proyecto donde se podían compartir las producciones audiovisuales de los estudiantes. Durante la implementación, los
investigadores realizamos observaciones, grabaciones y notas de campo. A partir de estas fuentes,
centramos los resultados y conclusiones en las producciones audiovisuales que estudiantes de
educación primaria de España crearon colaborativamente y compartieron en el Hub así como
en las fortalezas y debilidades del proyecto en torno a las relaciones pedagógicas, la competencia
digital y la sostenibilidad del proyecto.
This paper accounts for the DIYLab European project and its implementation in a Spanish
primary school. The project was developed in primary, secondary and higher education
institutions in Spain, Finland and the Czech Republic. The focus was to incorporate, in the
organizations involved, learning modalities related to Do it Yourself (DIY) culture. Following a
methodology based on the principles of the collaborative action-research, we planned discussion
groups with families, teachers and students. In addition, we defined its implementation starting
from the characteristics of each institution and the professional development of teachers.
During this action, it was decided that students collaboratively performed an audio-visual
production about their learning and the processes that had propitiated it. It was also decided in
which research-based project DIYLab would be implemented, to develop features of DIY culture
such as creativity, collaboration, self-regulation, authorship, sharing and use of technologies.
Simultaneously, the open platform DIYLabHub was also provided so that students’ audiovisual
productions could be shared. Throughout this implementation, researchers made observations,
recordings and took field notes. From these sources, we focused the results and conclusions on
audio-visual productions that primary school students from Spain created collaboratively and
shared in the Hub, as well as on the strengths and weaknesses regarding pedagogical relations,
digital competences and sustainability of the project.
Document Type
Article
Document version
Accepted version
Language
Castellano
Subject (CDU)
37 - Education
373 - Kinds of school providing general education
Keywords
Aprendizaje
Aprenentatge
Learning
Educació primària
Educación primaria
Elementary schools
Ensenyament audiovisual
Audio-visual education
Educación audiovisual
Pages
18
Publisher
Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica (AIDIPE)
Collection
36; 2
Is part of
Revista de Investigación Educativa
Citation
Domingo-Coscollola, María; Onsès-Segarra, Judit; Sancho-Gil, Juana M. «La cultura DIY en educación primaria. Aprendizaje transdisciplinar, colaborativo y compartido en DIYLabHub». Revista de Investigación Educativa, 2018, vol. 36, núm. 2, p. 491-508. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.304421
Grant agreement number
info:eu-repo/grantAgreement/MINECO/EDU2015-68718-REDT
This item appears in the following Collection(s)
- Educació [109]
Rights
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/