Museu zoològic i Bestiari de Josep Carner: una aproximació ecocrítica
Publication date
2023ISSN
0214-8188
Abstract
L’anàlisi ecocrítica de les diferents edicions dels bestiaris de Josep Carner Museu zoològic (1963 i 1998) i Bestiari (1964 i 1998) serveix per conèixer el missatge que el text i les il·lustracions transmeten. La conscienciació de les últimes dècades per un planeta més sostenible fa pensar que les imatges de les edicions més recents ajudaran els joves lectors a prendre consciència de la relació que els humans han d’establir amb el medi ambient. Així, es podrà detectar si la poesia infantil actual transmet un concepte de natura respectuós amb l’ecosistema, i també la influència que els paratextos poden exercir sobre el text. L’eina emprada en l’estudi és la matriu NatCult, dissenyada pel grup de recerca Nature in Children’s Literature and Culture de la Western Norway University of Applied Sciences. Aquesta matriu té en compte l’antropocentrisme i el biocentrisme des dels quals es concep la literatura infantil, així com la celebració o problematització de la natura que transmet. El corpus seleccionat se cenyeix en els poemes sobre ases i mussols perquè són animals molt representats en bestiaris infantils catalans i la seva simbologia és fàcil d’identificar.
Document Type
Article
Document version
Published version
Language
Català
Subject (CDU)
37 - Education
Keywords
Ecocrítica
Josep Carner
Bestiaris
Poesia infantil
Natura
Sostenibilitat
Paratextos
Ecocrítica
Josep Carner
Bestiarios
Poesía infantil
Naturaleza
Sostenibilidad
Paratextos
Ecocriticism
Josep Carner
Bestiaries
Children's poetry
Nature
Sustainability
Paratexts
Pages
22
Publisher
Universitat de València
Collection
74
Is part of
Caplletra. Revista internacional de Filologia
Citation
Pujol Valls, Maria. Museu zoològic i Bestiari de Josep Carner: una aproximació ecocrítica. Caplletra. Revista internacional de Filologia, 2023, 74, p. 31-52. Disponible en: <https://www.raco.cat/index.php/Caplletra/article/view/415261>. Fecha de acceso: 5 feb. 2024. DOI: 10.7203/Caplletra.74.26034
This item appears in the following Collection(s)
- Educació [108]
Rights
Els treballs publicats en Caplletra es troben sota una llicència Creative Commons del tipus Reconeixement - NoComercial - SenseObraDerivada 4.0.
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca