El impacto del factor estratégico en los proyectos de gestión del conocimiento del sector de la consultoría
Author
Mas-Machuca, Marta
Martínez-Costa, Carme
Publication date
2008Alternative title
The impact of the strategic factor in Knowledge Management projects in the Consulting Industry
ISSN
1697-9818
Abstract
The projects of Knowledge Management in the consulting industry have become a necessity to obtain sustainable competitive advantages. Between all the factors that influence in the success of a Knowledge Management project, the strategic ones have a decisive weight according to existing literature. Although many studies raise the issue of strategy’s influence on Knowledge Management success, few have measured them. This paper aims to identify the elements that configure the strategic dimension and measure its contribution in order to maximize the profit. The research methodology is based on a Structural Equation Model to validate the hypothesis. The findings highlight the huge influence of strategy in Knowledge Management project’s success in the consultancy industry.
Los proyectos de Gestión del Conocimiento en el sector de la consultoría se han
convertido en una necesidad para conseguir ventajas competitivas sostenibles en el
tiempo. Entre todos los factores que influyen en el éxito de un proyecto de Gestión
del Conocimiento, los factores estratégicos tienen un peso decisivo según la
literatura existente. A pesar de que muchos estudios anteriores han destacado el
papel del factor estratégico para lograr el éxito de un proyecto de Gestión del
Conocimiento, pocos lo han cuantificado. El objetivo de este artículo se centra, en
identificar los elementos que configuran el factor estratégico y de cuantificar su
contribución en la maximización de beneficios. La metodología de la investigación
se basa en los modelos de ecuaciones estructurales para validar las hipótesis. Los
resultados confirman la importancia de la dimensión estratégica en un proyecto de
Gestión del Conocimiento en las empresas de consultoría.
Document Type
Article
Document version
Accepted version
Language
Spanish
Subject (CDU)
33 - Economics. Economic science
Keywords
Gestió del coneixement
Gestión del conocimiento
Knowledge management
Empreses de consultoria
Consulting firms
Asesorías
Empreses--Beneficis
Corporate profits
Empresas--Beneficios
Pages
18
Publisher
OmniaScience
Collection
4;4
Is part of
Intangible Capital
Citation
Mas-Machuca, Marta; Martínez-Costa, Carme. «El impacto del factor estratégico en los proyectos de gestión del conocimiento del sector de la consultoría». Intangible Capital, 2008, vol. 4, núm. 4, p. 281-298. Disponible en: <http://www.intangiblecapital.org/index.php/ic/article/view/90>. Fecha de acceso: 19 jun. 2019. ttps://doi.org/10.3926/ic.2008.v4n4.p281-298
This item appears in the following Collection(s)
Rights
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
The following license files are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/