Show simple item record

dc.contributor.authorMesa Correa, Diana
dc.contributor.authorMartínez-Costa, Carme
dc.contributor.authorMas-Machuca, Marta
dc.contributor.authorUribe Saavedra, Felipe
dc.date.accessioned2019-06-18T14:26:09Z
dc.date.available2019-06-18T14:26:09Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMesa Correa, Diana; Martínez-Costa, Carme; Mas-Machuca, Marta; Uribe Saavedra, Felipe. «Marketing en períodos de crisis: la influencia del marketing proactivo en el desempeño empresarial». Cuadernos de Administración, vol. 26, núm. 47, 2013, p. 233-257. Pontificia Universidad Javeriana, Bogóta, Colombiaca
dc.identifier.issn0120-3592ca
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12328/1072
dc.description.abstractEste artículo analiza si una respuesta de marketing proactivo puede contribuir a resistir las crisis económicas. Se prueba una teoría que une el énfasis estratégico en marketing, la orientación al mercado y la orientación emprendedora como antecedentes de una respuesta contracíclica de marketing “proactivo”, utilizando un modelo de ecuaciones estructurales con datos de empresas españolas. Los resultados revelan que apostar por un marketing proactivo permite mantener la ventaja competitiva y el valor de la empresa durante la crisis. Se encuentra una fuerte relación entre marketing proactivo y el desempeño, confirmando que la inversión en marketing representa una respuesta eficaz de las empresas en períodos de crisis, contradiciendo las prácticas habituales empresariales.ca
dc.description.abstractThe fact whether a proactive market response could have a bearing on how to withstand an economic crisis is being examined in this paper. A theory linking a strategic emphasis on marketing, market orientation and entrepreneurial orientation is being put to the test as the background to a “proactive market” counter-cyclical response, on the basis of a structural equation model drawing on Spanish companies’ data. Finding show that betting on a proactive market allows for a competitive advantage and the company value over the crisis period to be secured. A strong link between proactive marketing and performance is brought to light, thus bearing out the fact that an investment in marketing accounts for an effective response from companies in times of crisis, controverting usual business practices.ca
dc.format.extent26ca
dc.language.isospaca
dc.publisherPontificia Universidad Javerianaca
dc.relation.ispartofCuadernos de Administraciónca
dc.relation.ispartofseries26;47
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ca
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherCrisis econòmiquesca
dc.subject.otherDepressionsca
dc.subject.otherCrisis económicasca
dc.subject.otherMarketingca
dc.subject.otherMàrquetingca
dc.subject.otherCompetència econòmicaca
dc.subject.otherCompetitionca
dc.subject.otherCompetencia económicaca
dc.titleMarketing en períodos de crisis: la influencia del marketing proactivo en el desempeño empresarialca
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionca
dc.embargo.termscapca
dc.subject.udc33ca


Files in this item

 
 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Share on TwitterShare on LinkedinShare on FacebookShare on TelegramShare on WhatsappPrint