Show simple item record

dc.contributor.authorMas-Machuca, Marta
dc.date.accessioned2019-06-18T12:30:18Z
dc.date.available2019-06-18T12:30:18Z
dc.date.issued2014-01-16
dc.identifier.citationMas-Machuca, Marta. «The role of leadership: the challenge of knowledge management and learning in knowledge-intensive organizations». International Journal of Educational Leadership and Management, 2014, vol. 2, núm. 1, p. 97-116. Disponible en: <http://www.hipatiapress.com/hpjournals/index.php/ijelm/article/view/948>. Fecha de acceso: 18 jun. 2019. http://dx.doi.org/10.4471/ijelm.2014.10ca
dc.identifier.issn2014-9018ca
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12328/1070
dc.description.abstractEl conocimiento y aprendizaje son importantes impulsores para el éxito empresarial y la competitividad,en especial en las organizaciones intensivas en conocimiento (KIO’s) cuyo negocio principal es crear y vender conocimiento (por ejemplo, organizaciones educativas, centros de I+D, empresas consultoras, entre otras). Investigaciones previas indican que unos de los factores críticos de éxito (CSF) de las prácticas de Gestión del Conocimiento (KM) es el liderazgo, pero poco de ellos lo analizan de manera cuantitativa. Este artículo tiene como objetivo exploar y explicar la realación entre el liderazgo y el éxito de la KM. Los resultados muestran una relación positiva entre la dimensión estratégica del liderazgo y el éxito de las prácticas de KM. Este modelo está testado utilizando modelos de ecuaciones estructurales (SEM). Con este estudio se contribuye al reconocimiento de la importancia del liderazgo para mejorar la creación y diseminación del conocimiento en las KIO’s. En este sentido, los resultados ayudarán a los directivos y profesores para incrementar la efectividad del aprendizaje.es
dc.description.abstractKnowledge and learning are important driving forces for business success and competiveness, especially in the knowledge-intensive organizations (KIO’s) whose core business is to create and sell knowledge (e.g. education, R&D units, and consultancy organizations, among others). Previous works suggested one of the Critical Success Factor (CSF) of Knowledge Management (KM) practices is leadership, but only few of them referred it in a quantitative way. This paper aims to explore and explain the link between leadership and KM success. Results show a positive relation between the strategic dimension of leadership and the success of KM practices. This model was tested using Structured Equation Model (SEM). With this study we contribute to recognize the importance of leadership in order to improve the creation and dissemination of knowledge in a KIO’s. In this way, these findings will help managers and teachers to increase the effectiveness of learning.en
dc.format.extent21ca
dc.language.isoengca
dc.publisherHipatia Pressca
dc.relation.ispartofIJELM- International Journal of Educational Leadership and Managementca
dc.relation.ispartofseries2;1
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ca
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherGestió del coneixementca
dc.subject.otherKnowledge managementca
dc.subject.otherGestión del conocimientoca
dc.subject.otherLideratgeca
dc.subject.otherLeadershipca
dc.subject.otherÈxit en els negocisca
dc.subject.otherSuccess in businessca
dc.titleThe role of leadership: the challenge of knowledge management and learning in knowledge-intensive organizationsca
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionca
dc.embargo.termscapca
dc.subject.udc33ca
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.4471/ijelm.2014.10ca


Files in this item

 
 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Share on TwitterShare on LinkedinShare on FacebookShare on TelegramShare on WhatsappPrint