Les Humanitats, motor de desenvolupament
Visualitza/Obre
Autor/a
Vallès-Botey, Teresa
Data de publicació
2016Altres títols
Las humanidades, motor de desarrollo
Les sciences humaines, un moteur de développement
The humanities: an engine of development
ISSN
0214-7351
Resum
Aquest article proposa una resposta a la pregunta sobre la funció i orientació pròpies del grau en Humanitats. En aquest sentit, reafirmem la confiança en la capacitat que tenen avui les humanitats de ser un motor de desenvolupament humà i social, de forjar persones que siguin ciutadans compromesos i professionals del sector cultural. Entre les eines pedagògiques que afavoreixen les catarsis transformadores dels alumnes, cal destacar la lectura de grans obres de la tradició cultural. A tall d’exemple analitzarem una versió contemporània del mite d’Antígona, La tumba de Antígona de María Zambrano, per veure com les humanitats poden aportar una reflexió sobre la identitat i el compromís social dels estudiants, a més de donar-los un perfil professional dins el sector cultural.
Este artículo propone una respuesta a la pregunta sobre la función y orientación propias del grado en Humanidades. En este sentido, reafirmamos la confianza en la capacidad que tienen hoy las Humanidades de ser un motor de desarrollo humano y social, de forjar personas que sean ciudadanas comprometidas y profesionales del sector cultural. Entre las herramientas pedagógicas que favorecen las catarsis transformadoras de los alumnos, es necesario destacar la lectura de grandes obras de la tradición cultural. Como ejemplo analizaremos una versión contemporánea del mito de Antígona, La tumba de Antígona de María Zambrano, para ver como las Humanidades pueden aportar una reflexión sobre la identidad y el compromiso social de los estudiantes, además de darles un perfil profesional dentro del sector cultural.
This paper proposes a response to the issue of the appropriate function and orientation of a bachelor’s degree in humanities. In this respect, we reassert our confidence in the ability of the humanities today to be an engine for human and social development and to prepare people to become engaged citizens and professionals in the cultural sector. Among the pedagogical tools that prompt the transformative catharsis of students, the paper singles out reading the great books in our cultural tradition. By way of example, we analyse a contemporary version of the myth of Antigone, Antigone’s Tomb by María Zambrano, to see how the humanities can contribute to a reflection on the identity and social engagement of students as well as preparing them to become professionals in the cultural sector.
Tipus de document
Article
Versió del document
Versió acceptada
Llengua
Català
Matèries (CDU)
00 - Ciència i coneixement. Investigació. Cultura. Humanitats
Paraules clau
Humanitats
Humanities
Humanidades y ciencia
Reflexió (Filosofia)
Reflection (Philosophy)
Reflexión (Filosofía)
Identitat col·lectiva
Group Identity
Identidad colectiva
Pàgines
19
Publicat per
Institut de Desenvolupament Professional-ICE (IDP-ICE)
Col·lecció
51;
Publicat a
Temps d’Educació
Citació
Temps d’Educació, 51, p. 47-65 (2016) Universitat de Barcelona
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- Humanitats [129]
Drets
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Els següents fitxers sobre la llicència estan associats a aquest element:
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/