Show simple item record

dc.contributor.authorDomingo-Coscollola, Maria
dc.contributor.authorOnsès, Judit
dc.contributor.authorJUANA MARIA, SANCHO-GIL
dc.date.accessioned2022-02-11T16:38:58Z
dc.date.available2022-02-11T16:38:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationDomingo-Coscollola, Maria; Onsès-Segarra, Judit; Sancho-Gil, Juana M. Secondary school teachers’ learning: environments, specificities and considerations for educational practice. Educar, 2022, 58(1), p. 53-68. Disponible en: <https://educar.uab.cat/article/view/v58-n1-domingo-onses-sancho>. Fecha de acceso: 11 feb. 2022. DOI: 10.5565/rev/educar.1338.ca
dc.identifier.issn0211-819Xca
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12328/3130
dc.description.abstractThis article is based on the research project APREN-DO aimed at exploring how secondary school teachers learn. Using an inclusive research approach and visual and narrative methods, we conducted the study with teachers rather than focusing on teachers. Twenty-eight secondary school teachers in the province of Barcelona (Spain) created their learning cartographies, showing what, how, where, with whom, and with what they learn. They then narrated their cartographies and discussed the notions of learning and educational practice in the 21st century. This paper summarizes the results and conclusions about teachers’ learning environments, specificities and considerations regarding their learning, and their thoughts about educational practices. Finally, we present and discuss teachers’ reflections and proposals for redesigning educational practice taking into account the need to contemplate the different literacies and competences that exist in today’s society, encouraging student participation based on their interests and particularities, providing a space for affections and emotions, and prioritizing the personalization of students’ learning and the skill of learning to learn.en
dc.description.abstractEste artículo se basa en el proyecto de investigación APREN-DO, cuyo objetivo es explorar cómo aprenden los profesores de secundaria. Utilizando un enfoque de investigación inclusivo y métodos visuales y narrativos, realizamos el estudio con los profesores en lugar de centrarnos en ellos. Veintiocho profesores de secundaria de la provincia de Barcelona (España) crearon sus cartografías de aprendizaje, en las que mostraron qué, cómo, dónde y con quién aprenden. Luego narraron sus cartografías y discutieron las nociones de aprendizaje y práctica educativa en el siglo XXI. Este artículo resume los resultados y las conclusiones sobre los entornos de aprendizaje de los docentes, las especificidades de su aprendizaje y sus consideraciones sobre la práctica educativa. Para finalizar, presentamos y discutimos las reflexiones y propuestas de los profesores para rediseñar la práctica educativa teniendo en cuenta la necesidad de considerar las distintas alfabetizaciones y competencias que existen en la sociedad actual, fomentar la participación de los estudiantes en función de sus intereses y particularidades, brindar un espacio para los afectos y las emociones, y priorizar la personalización del aprendizaje de los estudiantes y su capacidad de aprender a aprender.es
dc.format.extent16ca
dc.language.isoengca
dc.publisherUniversitat Autònoma de Barcelonaca
dc.relation.ispartofEducarca
dc.relation.ispartofseries58;1
dc.rightsEsta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.es
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es_ES
dc.subject.otherFormació docentca
dc.subject.otherDesenvolupament professionalca
dc.subject.otherFormació del professoratca
dc.subject.otherCartografies d'aprenentatgeca
dc.subject.otherProfessorat de secundàriaca
dc.subject.otherFormación docentees
dc.subject.otherDesarrollo profesionales
dc.subject.otherFormación del profesoradoes
dc.subject.otherCartografías de aprendizajees
dc.subject.otherProfesorado de secundariaes
dc.subject.otherTeacher trainingen
dc.subject.otherProfessional developmenten
dc.subject.otherTeacher trainingen
dc.subject.otherLearning mapsen
dc.subject.otherSecondary school teachersen
dc.titleSecondary school teachers’ learning: environments, specificities and considerations for educational practiceen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca
dc.rights.accessLevelinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.embargo.termscapca
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO/EDU2015-70912-C2-1-R
dc.subject.udc37ca
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.1338ca


Files in this item

 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es_ES
Share on TwitterShare on LinkedinShare on FacebookShare on TelegramShare on WhatsappPrint