Dealing with heterogeneity: an analysis of Spanish universities
Data de publicació
2019Altres títols
Abordando la heterogeneidad: un análisis de las universidades españolas
ISSN
1659-3359
Resum
Universities are highly dependent on regulatory frameworks, the geographical setting as well as on requirements for the creation of the different outputs they pursue. As a result, universities are heterogeneous organizations. This study analyses universities’ heterogeneity in Spain. By using a dataset from the Spanish higher education system, we model the objective function of universities and investigate which factors help explain universities’ performance, in terms of the three missions that they mostly perform (teaching, research and technology transfer). Also, a cluster analysis is performed to categorise Spanish universities. The findings contribute to better understand the different behaviours shown by universities. The findings underline the heterogeneity of Spanish universities: while some universities focus more on formation (teaching) goals, other universities excel at disseminating knowledge through different scientific outputs. The study concludes with a detailed inter- and intra- group analysis.
Las universidades dependen en gran medida de los
marcos regulatorios, la visión estratégica y del contexto
geográfico. Consecuencia de esto, las universidades son
claramente organizaciones heterogéneas. Este estudio
analiza la heterogeneidad de las universidades en España.
Utilizando datos del sistema universitario español se propone
la formulación de la función objetivo de las universidades y se
investiga qué factores ayudan a explicar el desempeño de las
universidades en términos de las tres misiones que realizan
principalmente (enseñanza, investigación y transferencia de
tecnología). El estudio se acompaña de un análisis de clústeres
en el que se caracterizan distintas tipologías de universidades.
Los resultados obtenidos ayudan a comprender mejor los
diferentes comportamientos mostrados por las universidades.
En concreto, los resultados subrayan la heterogeneidad
del sistema universitario español: mientras que algunas
universidades se centran más en los objetivos de formación
(enseñanza), otras universidades destacan por sus actividades
de investigación y transferencia. El estudio concluye con un
análisis detallado inter- e intra-grupo.
Tipus de document
Article
Versió del document
Versió acceptada
Llengua
English
Matèries (CDU)
371 - Organització i gestió de l'educació i de l'ensenyament
378 - Ensenyament superior. Universitats
Paraules clau
Ensenyament universitari
Education, Higher
Enseñanza superior
Orientació en l'ensenyament universitari
Counseling in higher education
Pàgines
20
Publicat per
Instituto Tecnológico de Costa Rica
Col·lecció
13; 3
Publicat a
Tec Empresarial
Citació
Berbegal-Mirabent, Jasmina; Gil-Doménech, Dolors; De la Torre, Rocío. «Dealing with heterogeneity: an analysis of Spanish universities». Tec Empresarial, 2019, 13(3), p. 58-77. Disponible en: <https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_empresarial/article/view/4473>. Fecha de acceso: 30 mar. 2020. DOI: 10.18845/te.v13i3.4473
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
Drets
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/