The evolution of Dircom: from communication manager to reputation strategist
Fecha de publicación
2013ISSN
0214-0039
Resumen
This paper has two objectives. First, it attempts to show the evolution of companies in the management of intangibles: brand, communication, CSR, etc. Furthermore, it aims to define the current framework of corporate reputation. In the development of the paper, in addition to literature sources, in-depth interviews have been used with executives of pioneer companies in the implementation of corporate reputation. Interviews were also directed specifically towards experts in the management of intangibles. The conclusion is that a holistic management of intangibles is now necessary and proposes an evolution of the Dircom towards a new role: Chief Communication and Reputation Officer or Chief Reputation Officer, as a corporate reputation strategist.
Este trabajo tiene un doble objetivo. Por una parte, trata de mostrar la evolución de las empresas en la gestión de intangibles: marca, comunicación, RSC, etc. Por otra, intenta definir el marco actual de la reputación corporativa. En su desarrollo se han utilizado, además de fuentes bibliográficas, entrevistas en profundidad a directivos de empresas pioneras en la implantación de la reputación corporativa y entrevistas focalizadas a expertos en la gestión de intangibles. La conclusión es que actualmente resulta necesaria una gestión holística de los intangibles, y se propone la evolución del Dircom hacia un nuevo rol: el Chief Communication and Reputation Officer o Chief Reputation Officer, como un estratega de la reputación corporativa.
Tipo de documento
Artículo
Versión del documento
Versión aceptada
Lengua
Inglés
Materias (CDU)
316 - Sociología. Comunicación
Palabras clave
Páginas
20
Publicado por
Universidad de Navarra
Colección
26; 1
Publicado en
Communication & Society
Citación
Casado Molina, Ana María; Méndiz Noguero, Alfonso; Peláez Sánchez, José Ignacio. «The evolution of Dircom: from communication manager to reputation strategist». Communication & Society, 2013, vol. 26, núm. 1, p. 47-66. Disponible en: <http://dadun.unav.edu/handle/10171/35431>. Fecha de acceso: 06 nov. 2019
Número del acuerdo de la subvención
info:eu-repo/grantAgreement/ES/MICINN/TIN2011-26046
Nota
This project forms part of the research project TIN2011-26046 of the program of science and technology of the Ministry of Science and Innovation program. This research has been possible thanks to the corporations, institutions and consultants who replied to our questions. The authors would like to thank especially the Corporate Excellence-Centre for Reputation Leadership for their generous collaboration.
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- Comunicació [139]
Derechos
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