Les Humanitats, motor de desenvolupament
Author
Vallès-Botey, Teresa
Publication date
2016Alternative title
Las humanidades, motor de desarrollo
Les sciences humaines, un moteur de développement
The humanities: an engine of development
ISSN
0214-7351
Abstract
Aquest article proposa una resposta a la pregunta sobre la funció i orientació pròpies del grau en Humanitats. En aquest sentit, reafirmem la confiança en la capacitat que tenen avui les humanitats de ser un motor de desenvolupament humà i social, de forjar persones que siguin ciutadans compromesos i professionals del sector cultural. Entre les eines pedagògiques que afavoreixen les catarsis transformadores dels alumnes, cal destacar la lectura de grans obres de la tradició cultural. A tall d’exemple analitzarem una versió contemporània del mite d’Antígona, La tumba de Antígona de María Zambrano, per veure com les humanitats poden aportar una reflexió sobre la identitat i el compromís social dels estudiants, a més de donar-los un perfil professional dins el sector cultural.
Este artículo propone una respuesta a la pregunta sobre la función y orientación propias del grado en Humanidades. En este sentido, reafirmamos la confianza en la capacidad que tienen hoy las Humanidades de ser un motor de desarrollo humano y social, de forjar personas que sean ciudadanas comprometidas y profesionales del sector cultural. Entre las herramientas pedagógicas que favorecen las catarsis transformadoras de los alumnos, es necesario destacar la lectura de grandes obras de la tradición cultural. Como ejemplo analizaremos una versión contemporánea del mito de Antígona, La tumba de Antígona de María Zambrano, para ver como las Humanidades pueden aportar una reflexión sobre la identidad y el compromiso social de los estudiantes, además de darles un perfil profesional dentro del sector cultural.
This paper proposes a response to the issue of the appropriate function and orientation of a bachelor’s degree in humanities. In this respect, we reassert our confidence in the ability of the humanities today to be an engine for human and social development and to prepare people to become engaged citizens and professionals in the cultural sector. Among the pedagogical tools that prompt the transformative catharsis of students, the paper singles out reading the great books in our cultural tradition. By way of example, we analyse a contemporary version of the myth of Antigone, Antigone’s Tomb by María Zambrano, to see how the humanities can contribute to a reflection on the identity and social engagement of students as well as preparing them to become professionals in the cultural sector.
Document Type
Article
Document version
Accepted version
Language
Catalan
Subject (CDU)
00 - Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics
Keywords
Humanitats
Humanities
Humanidades y ciencia
Reflexió (Filosofia)
Reflection (Philosophy)
Reflexión (Filosofía)
Identitat col·lectiva
Group Identity
Identidad colectiva
Pages
19
Publisher
Institut de Desenvolupament Professional-ICE (IDP-ICE)
Collection
51;
Is part of
Temps d’Educació
Citation
Temps d’Educació, 51, p. 47-65 (2016) Universitat de Barcelona
This item appears in the following Collection(s)
- Humanitats [129]
Rights
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
The following license files are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/