Show simple item record

dc.contributor.authorFuentes Loss, Mariana
dc.contributor.authorPatricia, Olmos
dc.date.accessioned2020-02-07T11:26:36Z
dc.date.available2020-02-07T11:26:36Z
dc.date.issued2019-10-24
dc.identifier.citationFuentes Loss, Mariana; Patricia, Olmos. «La comprensión de la relación Inversa en la división en edades tempranas». REDIMAT, 2019, vol. 8, núm. 3, p. 267-292. Disponible en: <https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/redimat/article/view/4546>. Fecha de acceso: 07 feb. 2020. DOI: 10.17583/redimat.2019.4546ca
dc.identifier.issn2014-3621ca
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12328/1448
dc.description.abstractEl objetivo de este trabajo es contribuir al estudio de la génesis de la comprensión de la relación inversa entre los términos de la división en una muestra de niños de primer y segundo curso de educación primaria en una escuela catalana, a través de las justificaciones que los niños dan a sus respuestas a los problemas. Se ha diseñado una intervención en función de dos condiciones de justificación -de la propia respuesta y de la respuesta del adulto- aplicada a una muestra de 44 niños, 20 de primero y 24 de segundo, con edades entre 7:06 y 8:05. Se realiza un Pretest y dos fases de intervención donde se presentan 16 situaciones problema. Los resultados establecen que los niños de segundo curso cometen menos errores que los de primero y parten de una mejor comprensión de la relación inversa. La tipología de errores varía en función del curso y de las fases del estudio. La justificación por la relación inversa es más frecuente en segundo y en la última fase de intervención. Entre las dos condiciones de feedback, la justificación de la respuesta del adulto es la que mejor favorece la comprensión.ca
dc.description.abstractThis work aims to contribute to the study of the genesis of the understanding of the inverse relation between the terms of the division in a sample of children of 1st and 2nd grade of primary education in a Catalan school, through the justifications that children give to their answers to the problems. An intervention has been designed based on two justification conditions -of the own response and of the adult’s response- applied to a sample of 45 children, 21 of first and 24 of second, aged between 7:06 and 8:05. A Pretest and two phases of intervention are carried out where 16 problem situations are presented. The results show that second-year children make fewer mistakes than first-year children and start from a better understanding of the inverse relation. The typology of errors varies depending on the course and the phases of the study. The justification for the inverse relation is more frequent in the second course and in the last phase of intervention. Between the two feedback conditions, the justification of the adult response is the one for better understanding.ca
dc.format.extent29ca
dc.language.isospaca
dc.publisherHipatia Pressca
dc.relation.ispartofREDIMAT – Journal of Research in Mathematics Educationca
dc.relation.ispartofseries8;3
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ca
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherEducació primàriaca
dc.subject.otherElementary schoolsca
dc.subject.otherEducación Primariaca
dc.subject.otherMatemáticasca
dc.subject.otherMatemàticaca
dc.subject.otherMathematicsca
dc.subject.otherIntervenció educativaca
dc.titleLa comprensión de la relación Inversa en la división en edades tempranasca
dc.title.alternativeThe understanding of the inverse relation in the division in early yearsca
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionca
dc.embargo.termscapca
dc.subject.udc37ca
dc.subject.udc371ca
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.17583/redimat.2019.4546ca


Files in this item

 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/