dc.contributor.author | Miño Puigcercós, Raquel | |
dc.contributor.author | Domingo-Coscollola, Maria | |
dc.contributor.author | JUANA MARIA, SANCHO-GIL | |
dc.date.accessioned | 2019-06-14T07:42:13Z | |
dc.date.available | 2019-06-14T07:42:13Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Miño Puigcercós, Raquel; Domingo-Coscollola, María; Sancho-Gil, Juana M. «Transforming the teaching and learning culture in higher education from a DIY perspective». Educación XX1, 2019, vol. 22, núm. 1, p. 139-160. https://doi.org/10.5944/educxx1.20057 | ca |
dc.identifier.issn | 1139-613X | ca |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12328/1048 | |
dc.description.abstract | This article focuses in part of the results of the implementation of the
European project DIYLab in five bachelor’s degrees at the University
of Barcelona (Primary Education, Early Childhood Education, Social
Education, Education and Fine Art). The project was carried out in six
elementary and secondary schools and two Universities of Spain, Finland and
the Czech Republic. The main focus was to incorporate learning modalities
related to the Do it Yourself (DIY) culture, fostering creativity, collaboration,
self-regulation, authorship and a critical use of digital technology. Following
a methodology based on the principles of participatory action-research
(PAR), we first organized discussion groups with teachers, students and, in
the case of elementary and secondary schools, families. Then, we defined
the implementation, based on the characteristics of each institution and
the formative actions organized with the teachers. During the teacher’s professional development, the participants proposed that students create
audio-visual productions collaboratively about their learning and the
processes that propitiated it. Simultaneously, we created the open digital
platform DIYLabHub with the aim of sharing the productions created
by students. During the implementation at the University of Barcelona,
471 students collaboratively created and shared 76 audio-visual objects in the
Hub and the researchers carried out observations, recordings, field notes and
discussion groups. In this article, we present the results of the analysis and
the conclusions of how teaching and learning practices were transformed,
how teachers’ and students’ attitudes and roles were reconfigured, and the
possibilities of sustainability of the DIY culture in Higher Education. | en |
dc.description.abstract | Este artículo se basa en el proyecto europeo DIYLab y da cuenta de parte
de los resultados de su implementación en cinco grados de la Universidad
de Barcelona (Educación Primaria, Educación Infantil, Educación Social,
Pedagogía y Bellas Artes). El proyecto se desarrolló en centros de educación
primaria, secundaria y superior de España, Finlandia y la Chequia. Su foco
era incorporar en las instituciones implicadas, modalidades de aprender
relacionadas con la cultura Do it Yourself (DIY), fomentando la creatividad,
la colaboración, la autorregulación, la autoría, la compartición y el uso
crítico de tecnologías digitales. Siguiendo una metodología basada en la
investigación-acción participativa (IAP), organizamos grupos de discusión
con profesorado, alumnado y familias y definimos la implementación a
partir de las características de cada contexto y de acciones formativas con el
profesorado. Durante la formación, se propuso que los estudiantes realizaran
de forma colaborativa producciones audiovisuales sobre sus aprendizajes
y los procesos que los habían propiciado. Simultáneamente, creamos la
plataforma digital abierta DIYLabHub, con el objetivo de compartir las
producciones creadas por los estudiantes. Durante la implementación en
la Universidad de Barcelona, 471 estudiantes crearon colaborativamente y
compartieron en el Hub 76 producciones audiovisuales, y los investigadores
realizamos observaciones, grabaciones, notas de campo y grupos de
discusión. En este artículo, presentamos los resultados del análisis y las
conclusiones sobre cómo se transformaron las prácticas de enseñanza y de
aprendizaje y se resignificaron las actitudes y los roles del profesorado y
alumnado, y sobre la sostenibilidad de la cultura DIY en educación superior. | es |
dc.format.extent | 22 | ca |
dc.language.iso | eng | ca |
dc.publisher | Facultad de Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia | ca |
dc.relation.ispartof | Educación XX1 | ca |
dc.relation.ispartofseries | 22;1 | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | ca |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject.other | Ensenyament universitari | ca |
dc.subject.other | Educación superior | ca |
dc.subject.other | Education, Higher | ca |
dc.subject.other | Aprenentatge | ca |
dc.subject.other | Learning | ca |
dc.subject.other | Aprendizaje | ca |
dc.subject.other | Professors | ca |
dc.subject.other | Teachers | ca |
dc.subject.other | Profesores | ca |
dc.title | Transforming the teaching and learning culture in higher education from a DIY perspective | en |
dc.title.alternative | Transformar la cultura de enseñanza y aprendizaje en la educación superior desde una perspectiva DIY | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | ca |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | ca |
dc.embargo.terms | cap | ca |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/MINECO/EDU2015-68718-REDT | |
dc.subject.udc | 37 | ca |
dc.subject.udc | 378 | ca |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5944/educxx1.20057 | ca |